Möte på ungdomarnas villkor

”Det berikar extremt mycket, både mig personligen och hela församlingen. Det är ju diakonala samtal vi har, och nätvandringen har blivit en del av vårt diakonala arbete.”

Mikael är församlingspedagog i Svenska kyrkan, med inriktning på barn och unga. Hans erfarenheter från sitt första år med Kyrkans nätvandrare är bara positiv.

– Jag hörde talas om att en före detta kollega skulle nätvandra, och blev nyfiken. Nu har jag själv varit utbildad nätvandrare sedan maj 2022.

Mikael berättar att nätvandringen innebär ett helt annat arbetssätt än att möta dem han kallar ”den etablerade familjen”, dvs de församlingsungdomar han träffar fysiskt. Där är också kontakten med andra nätvandrare viktig, för att hålla sig uppdaterad och få hjälp med hur man bemöter ungdomar i olika situationer.

– Man måste hålla koll på vad som trendar, vara beredd på att prata om allt. Jag är oftast aktiv i chatten en kväll varannan vecka.

Ett arbetspass i chatten kan se väldigt olika ut från vecka till vecka. Samtalen kan vara från några minuter till flera timmar. Nätvandraren avbryter inte, det är ungdomen som bestämmer när samtalet är slut.

– Vi håller chatten öppen även om det blir tyst ett tag. Det är vanligt att den i andra ändan håller på med annat samtidigt, spelar spel eller gör skolarbetete till exempel. Rätt som det är fortsätter samtalet igen. Min upplevelse är att ungdomarna är hundra procent ärliga i chatten. De vågar prata om allt. I text är det ju svårare att läsa av känslor, och ord kan bli lite kantiga, men efterhand lär jag mig läsa mellan raderna.

En annan erfarenhet som Mikael har gjort är vikten av att vara här och nu. Det går inte att planera långsiktigt för ett chattmöte.

– Det svåraste jag har varit med om hittills är en ungdom som berättade om ett sexuellt övergrepp. Båda är ju anonyma i samtalen, och det kan vara jobbigt när man inte kan följa upp och ge mer praktiskt stöd. Men jag fick positiv respons, och upplevde att det gjorde skillnad att bara vara där och lyssna. Det positiva med nätvandrarchatten är att det är inga överslätande samtal, vi är med även i det mörkaste.

Utbilda dig till nätvandrare i höst!

Om du är anställd i en av Svenska kyrkans församlingar kan du utbilda dig till nätvandrare, och ha nätvandring som en av dina arbetsuppgifter i din församling.

Nästa kursomgång startar 19 oktober 2023. Inför denna utbildning kan du vara med på ett av våra informationsmöten, du hittar datumen på vår hemsida.

Du kan också bjuda in Linda Andersson till ditt stift eller kontrakt eller pastorat för att berätta mer om nätvandrarchatten och möjligheten att bli en del av nätvandrarchatten och för att samtala om förhållningssätt och samtalsmetodik när man möter barn och unga både i tal och i skrift.

Läs mer om hur du blir en av Kyrkans nätvandrare

12 jun, 2023