Regnbågslinjen

Du är inte ensam.

Regnbågslinjen

Du är inte ensam.

Regnbågslinjen är en samtalsjour via telefon och digitala brev. Volontärerna som svarar är HBTQI-personer som är utvalda och utbildade för att möta dig där du befinner dig.

Regnbågslinjen riktar sig till dig som definierar dig inom HBTQI-spektrumet, till anhöriga, närstående och allierade till HBTQI-personer.

Regnbågslinjen Telefon

Regnbågslinjen Telefon är öppen tisdagar och torsdagar kl 18-21.

RING TILL OSS PÅ 0770-55 00 10.

Regnbågslinjen Brev

Regnbågslinjen Brev är vår digitala brevlåda dit du kan skriva när du vill. Vi svarar så snart vi kan, och senast inom 72 timmar.

Regnbågslinjen finns här för dig när du behöver dela din livssituation med någon. Det som känns svårt, det som tynger dig eller som du av annan anledning behöver dela med någon. Du bestämmer själv vad du vill prata om.

De som svarar är HBTQI-personer som är noga utvalda och rustade för att möta dig där du befinner dig. Det är ingen rådgivning och ingen terapi utan ett avlastande och stödjande samtal med en medmänniska.

Alla som kontaktar Regnbågslinjen kommer att bli bemötta med förståelse och respekt för den egna individen. Vi står för allas rätt att vara den man är, älska de man älskar och längta efter det man längtar efter. Vi arbetar självklart mot kränkningar, diskriminering och utsatthet oavsett t ex tro, etnicitet eller sexuell läggning.

Inringarens privilegium är att vara i fokus, få prata till punkt och få stöd i att sätta ord på det som känns svårt i sin egen takt.

Stöd arbetet med Regnbågslinjen

Varje samtal vi besvarar kan vara det som räddar eller förändrar någons liv – som slutar med att någon finner styrkan att fortsätta. Varje joursamtal kostar ca 195 kronor att genomföra.

Vill du bli regnbågsvolontär?

Att vara volontär handlar om att göra en insats för människor som behöver någon som stannar upp och lyssnar fokuserat och empatiskt till deras berättelse.  Till uppdraget som Regnbågsvolontär söker vi dig som själv är HBTQIA+.

Träffa oss på QX-galan!

5 februari finns Regnbågslinjen på QX-galan på Cirkus i Stockholm. Kom gärna fram och prata med oss!

Lämna en synpunkt till Kyrkans SOS

Har du varit i kontakt med Kyrkans SOS via Nätvandrarchatten, Regnbågslinjen, SOS-telefonen eller SOS-brevlådan och har synpunkter på tjänsten? Då kan du lämna dina synpunkter via Kyrkans SOS anonyma kontaktformulär.