Vill du jobba med att vara en trygg vuxen bland unga på nätet?

Bli nätvandrare

Fler barn och unga hittar till Nätvandrarchatten, och vi behöver bli fler trygga, närvarande vuxna som lyssnar på de som söker sig till oss.
Om du är anställd i en av Svenska kyrkans församlingar/pastorat kan du utbilda dig till nätvandrare, och ha nätvandring som en av dina arbetsuppgifter i din församling. En fördjupning och komplettering till församlingens/pastoratets arbete med barn och unga och det diakonala arbetet. En unik möjlighet att möta barn och unga där de är, helt anonymt i sk lågtröskelsamtal. Det är ett uppdrag som församlingen och den anställde väljer att gå in i tillsammans med Kyrkans SOS.

Du söker nätvandrarutbildningen i samverkan med din församling och kyrkoherde. Nätvandringen blir en del av tjänsten i församlingen, efter överenskommelse med Kyrkans SOS. Du satsar din arbetstid, i övrigt är utbildningen kostnadsfri. Hela verksamheten är på distans, rekrytering, utbildning, verksamheten och handledning. Vi försöker att samla ihop hela gänget någonstans i Sverige en gång om året för att vårda och bygga våra relationer och hålla ihop oss som team.

På den här sidan berättar vi steg för steg hur det går till.

Kursdatum

Vårens andra utbildning startar 2 maj 2024

I maj och juniomgången så är det

• Fem kurstillfällen, alla på förmiddagar klockan 9.00-12.00 via zoom (vi anpassar momenten denna utbildningsomgång pga många helgdagar under perioden men vi kompenserar den tiden när man börjat sin tjänst).
  • Kursdatum:
    2 maj, 16 maj, 23 maj, 30 maj, 13 juni
    (med reservation för ev mindre ändringar)

Sista dag för ansökan till majutbildningen är 18 april 2024.

Hösten 2024 börjar utbildningen 17 oktober.
Sex kurstillfällen, alla på eftermiddagstid
13.00-16.00.

Du kan redan nu vara med på informationsmöte inför höstens utbildning samt skicka in ansökan.
Kursdatum för hösten:

17 okt, 24 okt, 7 nov, 14 nov, 21 nov, 28 nov.

Är du intresserad av utbildningen? Börja med att anmäla dig till ett inledande informationsmöte här nedan (du anmäler dig till ett tillfälle, de olika datumen har samma innehåll) eller kontakta verksamhetsansvarig Linda Andersson på linda.andersson@kyrkansssos.se om du inte har möjlighet på de givna tiderna

Att vara nätvandrarförsamling

Att ge anställda utrymme i sin tjänst att nätvandra är ett sätt att vara kyrka. Barn och unga befinner sig en stor del av sin tid på nätet, och genom att finnas där som trygga vuxna kan nätvandringen bli en del av församlingens arbete med barn och unga. Organisationer som jobbar med att möta och finnas för unga pekar mer och mer på hur viktigt det är med de sk lågtröskelsamtalen, som sker anonymt i chattform, lättillgängliga och ofarliga. För att våga börja prata med någon vuxen, och det är just sådana lågtröskelsamtal som din församling kan vara med att erbjuda barn och unga genom att vara en del av Nätvandrarchatten.

Så här går det till att bli nätvandrare och nätvandrande församling

1. Informationsmöte

Ta del av information om vad det innebär att vara nätvandrare och nätvandrande församling, genom att delta i ett zoom-möte.

2. Ansökan

Skicka efter ett ansökningsformulär. Skicka in din ansökan, efter överenskommelse med din arbetsledare.

3. Antagning

När vi har fått din ansökan kontaktar vi dig för att boka en urvalsintervju. När du har blivit antagen går du vidare till vår grundutbildning.

4. Avtal

Under tiden som du genomför din utbildning, skriver vi avtal med din församling/arbetsledare om nätvandring på arbetstid.

Börja här!

Första steget är att ta del av vår nätvandrarintroduktion i form av ett zoom-möte. Du kan även läsa dig till en hel del bra information vad det innebär att vara nätvandrare och nätvandrande församling, genom att surfa runt här på hemsidan. Efter du har deltagit på ett zoom-möte, kan du skicka efter formulär för att ansöka om att bli nätvandrare.

Kan vi hjälpa dig vidare?

Om du inte har möjlighet att delta på något zoom-möte, eller om du har ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss per mail på natvandrare@kyrkanssos.se

Nästa utbildning startar torsdag 2 maj.

Sista ansökningsdag är 18 april.

Vi har digitala informationsmöten via Zoom 29 feb kl 10.00-11.00,  12 mars kl 13.00-14.00, 18 mars kl 10.00-11.00 dessa möten är för samtliga intresserade kyrkoherdar/arbetsledare och blivande nätvandrare. Då får du möjlighet att ställa frågor och få mer information innan du gör en formell ansökan. Mejla linda.andersson@kyrkanssos.se om du behöver få information innan dess eller på annan tid eller söker svar på något annat, så löser vi självklart det.

För dig som vill bli nätvandrare – beställ ett ansökningsformulär

Ansökningsformulär skickas ut till dig inom 1-2 arbetsdagar. När ansökan kommit in till oss, kontaktar vi dig inom 1-2 veckor för bokning av intervjutid.

Vad händer sen?

För att bli en del av nätvandringen går man först igenom en urvalsprocess innan man påbörjar utbildningen som består av sex halvdagar med utbildningsträffar och en del övningar och uppgifter däremellan.

Från januari 2021 är nätvandrarutbildningen helt digital och ges via Zoom och via lärplattformen Learnify i samarbete med Sensus studieförbund.

Kursdatum 2023

Kursomgång 1

Start 2 februari 2023, 6 halvdagar på zoom, förmiddagar

Kursomgång 2

Start 16 maj 2023, 6 halvdagar på zoom, eftermiddagar

ANSÖKAN ska vara inne senast 21 april för utbildningen i maj. Du får formulär för ansökan genom att fylla i dina uppgifter här ovan.

Har du frågor så kontakta projektledare Linda Andersson på linda.andersson@kyrkansssos.se