Församlingens uppgift att finnas till för andra

”Samtalet är väldigt centralt i vårt pastorat. För oss är det viktigt att vara en röst som möter psykisk ohälsa, det är på något sätt vårt missionsuppdrag.”

Carolina Davidsson är kyrkoherde i Ulricehamns pastorat, och har idag en medarbetare som är nätvandrare, kombinerat med uppdraget som rektor på kyrkans förskola.

– Det är en fantastisk matchning! Malin, som är vår nätvandrare, passar perfekt i den rollen, och vi är väldigt stolta att kunna erbjuda ytterligare en uppgift som passar in i vårt fokus på samtalsstöd.

I församlingsinstruktionen för Ulricehamns pastorat finns ett tydligt fokus på diakoni, och Carolina Davidsson berättar att när pastoratets diakoner inventerade behoven, synliggjordes ett stort problem med ensamhet.

– Alla medarbetare ska se som sin uppgift att finnas till för andra, speciellt ungdomar, det är väldigt viktigt!

Det fysiska samtalet har fördelen att man kan vara tysta tillsammans på ett annat sätt, säger Carolina Davidsson. Samtidigt framhåller hon styrkan i att få vara anonym i chatten, en möjlighet att bara vara människa, utan att möta fördomar. Utmaningen med nätvandringen, från kyrkoherdens perspektiv, är att nå ut med verksamheten.

– Vi försöker annonsera och skapa medvetenhet, men där är kommunikationshjälpen från Kyrkans SOS a och o.

Carolina Davidsson menar att nätvandringen inte konkurrerar med arbetet att möta ulricehamnsungdomarna.

– Tvärtom, de erfarenheter vi gör i chatten har vi nytta av när vi träffar ”våra” ungdomar. Det är enkelt att vara generös med arbetstiden när vi får så mycket tillbaka. Nätvandrarutbildningen bidrar till en kvalitetsstämpel, och generellt anser jag att vi får mer tillbaka än vi satsar.

– Ett fokus på diakonala samtal i allmänhet är även en win-win-situation. De präster som jobbar mer med samtal tycker jag till exempel blir bättre predikanter. Det välsignar det egna uppdraget.

Utbilda dig till nätvandrare i höst!

Om du är anställd i en av Svenska kyrkans församlingar kan du utbilda dig till nätvandrare, och ha nätvandring som en av dina arbetsuppgifter i din församling.

Nästa kursomgång startar 19 oktober 2023. Inför denna utbildning kan du vara med på ett av våra informationsmöten, du hittar datumen på vår hemsida.

Du kan också bjuda in Linda Andersson till ditt stift eller kontrakt eller pastorat för att berätta mer om nätvandrarchatten och möjligheten att bli en del av nätvandrarchatten och för att samtala om förhållningssätt och samtalsmetodik när man möter barn och unga både i tal och i skrift.

Läs mer om hur du blir en av Kyrkans nätvandrare

12 jun, 2023