Vad vill människor tala om med Kyrkans SOS?

Du behöva inte vara troende för att kontakta Kyrkans SOS, och du väljer själv vad du vill prata om. Här ryms allt från vardagssamtal till tankar om självmord.

Kyrkans SOS erbjuder sig att vara medvandrare, även i det allra svåraste. Någon som lyssnar med närvaro, uppmärksamhet och intresse, någon som hjälper hen att försöka finna ord på det som smärtar, som inte grips av panik, och som finns vid hens sida för en stund men utan att ta över ansvaret.

– När vi pratat om det som känns smärtsamt och outhärdligt inbjuder vi även försiktigt till samtal om vad hen längtar efter, hur hen skulle vilja att livet såg ut, vad skulle kunna ge hopp. Vi tänker att det som i grunden ger hopp är att någon på riktigt vill lyssna till mig och hur jag har det, säger Bo Erlandsson, verksamhetschef på Kyrkans SOS.

– Du har kommit till Kyrkans SOS. Vad vill du prata om?

“Såg du på TV igår? Jag tycker om att se på program där de gör om någon. Eller matlagningsprogram. Vad gillar du för program” (händer bara i SOS-telefonen)

“Jag förstår inte varför min mamma inte kan se till vad jag behöver. Jag mår inte bra av att träffa henne. Men hon behöver ju mig nu när hon börjar bli gammal. Hon har ju ingen annan. Vet inte vad jag ska ta mig till.”

“Jag orkar snart inte längre. Sover inte. Är helt slut men kan ändå inte somna. Så mycket tankar. Ångest. Tror inte jag fixar det här.”

Hur tänker vi kring Gud i detta?

Vår utgångspunkt i Kyrkans SOS är att Gud finns med i allt vi gör, även om vi kan ha olika bilder av hur. Vi ber ofta och gärna till Gud, inte minst för att kunna lämna ifrån oss det vi inte kan förstå, när vi känner oss hjälplösa eller maktlösa.

Men vi pratar bara om tro och andra existensiella frågor om den som hör av sig vill det. Det viktiga är vad den har behov av att prata eller skriva om, inte vad vi själva tror, tycker eller tänker.

21 sep, 2021