Nya volontärer på plats i Stockholm

1 mar 2022

I helgen startade grundutbildningen för våra blivande volontärer i Stockholm. Under två heldagar har gruppen på nio personer djupdykt i samtalsmetodik, psykisk ohälsa och suicidsamtal. Volontärerna kommer att bemanna både den nystartade Regnbågslinjen och den allmänna samtalsjouren i SOS-brevlådan och SOS-telefonen. Tillsammans med Kyrkans SOS kursledare har gruppen tränat och resonerat om Kyrkans SOS gemensamma förhållningssätt; se, stötta och stärka.

De färdigutbildade volontärerna kommer sedan att sitta i Gustav Vasa församling i centrala Stockholm när de svarar i SOS-telefonen.

Den som är intresserad av att bli volontär i Regnbågslinjen eller vår allmänna samtalsjour (SOS-brevlådan och SOS-telefonen) börjar med att gå vår grundkurs, bestående av totalt tre heldagar.

Under våren genomförs grundkursen vid ytterligare två tillfällen:

• Göteborg Lördag-söndag 9-10 april samt söndag 24 april.
  • Stockholm Lördag-söndag 14-15 maj samt söndag 12 juni.

Läs mer om att bli volontär