Vill du bli en av våra SOS-volontärer?

Ansök om att bli SOS-volontär

På den här sidan berättar vi hur det går till att bli SOS-volontär steg för steg.

Uppgiften som volontär på Kyrkans SOS handlar om att ge av sin tid och lyssna på den som behöver någon att dela det svåra med. Det viktiga är vad den som ringer eller skriver har behov av att prata eller skriva om, inte vad vi själva tycker och tänker. Den som kontaktar Kyrkans SOS har rätt att bli mött med förståelse, öppenhet och respekt, oavsett vem man är, hur man har det, sexuell läggning eller trosuppfattning.

Vi har inga formella krav på den som ska svara i SOS-telefonen/SOS-brevlådan. Alla som är intresserade av att möta människor i den här formen och som bedöms vara lämpliga för uppgiften är välkomna.

Du bör vara bosatt inom rimligt avstånd till Göteborg eller Stockholm, eftersom merparten av både utbildning och jourarbete sker i gemensamma lokaler i dessa städer.

Kursdatum

För att bli SOS-volontär går du först vår allmänna Grundkurs bestående av totalt tre heldagar (helg) eller vardagar samt minst 2 provpass i SOS-telefonen tillsammans med mentor.

Vårens grundkurser i Göteborg och Stockholm startar snart. Innan dess är du välkommen till ett av våra informationsmöten där du får veta mer om uppdraget och verksamheten, se längre ner på sidan.

Grundkurs Göteborg VT-24

• Datum: Fredagar 12/4, 19/4, 26/4 samt 17/5 kl. 09:00- 14:30 alla tillfällen.

Grundkurs Stockholm VT-24

• Datum: 4-5/5 samt 25/5 kl. 9-16 alla dagar.

Så här går det till att bli SOS-volontär

1. Informationsmöte

Ta del av information om vad det innebär att vara SOS-volontär genom att delta i ett zoom-möte.

2. Ansökan

I samband med informationsmöte mailar vi ut länk till ansökningsformulär, som du fyller i och skickar in digitalt.

3. Antagning & utbildning

När vi har fått din ansökan kontaktar vi dig för att boka en urvalsintervju. När du har blivit antagen går du vidare till vår grundutbildning.

4. Avtal

När du genomfört din utbildning och blivit godkänd som SOS-volontär, skriver vi ett avtal där du förbinder dig att vara verksam som volontär under minst ett år.

Börja här!

Första steget är att ta del av vår introduktion i form av ett zoom-möte. Du kan även läsa dig till en hel del bra information vad det innebär att vara SOS-volontär genom att surfa runt här på hemsidan. I samband med våra informationsmöten mailar vi ut länk till ansökningsformulär, så att du kan gå vidare och ansöka om att bli SOS-volontär.

Kan vi hjälpa dig vidare?

Om du inte har möjlighet att delta på något zoom-möte, eller om du har ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss per mail på kontakt@kyrkanssos.se

Vad händer sen?

För att bli SOS-volontär går man först igenom en urvalsprocess innan man påbörjar utbildningen som består av tre kursdagar eller sex halvdagar/kvällar och en del övningar och uppgifter däremellan.

Nästa grundkurs startar i vår (se ovan).

Utbildningen och uppdraget som volontär sker i Göteborg eller Stockholm och kräver fysisk närvaro på någon av dessa orter.

Inför kurserna hålls informationsmöten på Zoom, anmäl dig till ett av våra möten

Välj ett av alternativen nedan. Mötet beräknas ta max en timma.

När du har anmält dig via formuläret skickar vi en länk till zoom-mötet till din e-postadress, senast dagen före informationsmötet.