Kristen och homosexuell – så funkar det

I den nyligen utgivna boken Kristen och homosexuell – så funkar det gör prästen Johanna Wikberg en queerteologisk tolkning av bibelverser för att hjälpa fler hbtq-personer att bli trygga med bibelläsning.

Är det ok att vara gay och kristen? Ja, det funkar alldeles utmärkt, slår Johanna Wikberg fast. I seriealbumsformat presenterar hon välkända bibelcitat, antikens sexualetik och aktuella frågor om hbtq och kristen tro.

– Jag hoppas en queer läsare tar med sig “Var inte rädd, du är älskad”. Det är så många hbtq-personer som har varit rädda för bibeltolkning och att läsa Bibeln. Bibeln har använts så mycket som vapen mot en, så jag hoppas att min bok kan väcka Bibel-trygghet och Bibeln-nyfikenhet, säger Johanna Wikberg i en intervju i Kyrkans tidning.

Man ska inte behöva ha studerat teologi för att kunna ta till sig innehållet i serieboken. Johanna Wikberg vill att fler ska hitta ingångar till bibelläsning, utan att känna sig exkluderade. Hon tror även att de som är kritiska till hennes slutsatser kan uppskatta boken, för att få bättre koll på queerteologi.

Johanna Wikberg är teolog och präst i Svenska kyrkan, bosatt i Göteborg. Hon är en flitigt anlitad föreläsare i queerteologi och hbtq-inkluderande församlingsarbete.

Boken är utgiven av EKHO Göteborg, en del av Riksförbundet EKHO, där Johanna Wikberg varit ordförande 2017-2021. Här kan du köpa den:

17 jan, 2023