Jul, nyår och mörk vinter kan vara en riktigt svår tid på året. Särskilt för den som upplever ensamhet, kanske lever med psykisk ohälsa. Det kan handla om olika slags kriser eller uppbrott. Det kan också handla om att ha förlorat en partner, en nära anhörig eller ett barn.
Vi finns här, för alla, alla dagar – även nu.
När vi avslutade vårt 2024, gjorde vi det med en julkampanj för våra tre stödlinjer. En kampanj med huvudsakligt fokus på att se bortom det fina med denna årstid, och fortsatt sträcka ut en varm hand till de som söker stöd och trygghet. Med kampanjmaterial för att skildra känsloladdade situationer, som för många är något konstant.
Totalt 3,1 miljoner svenskar nåddes under 1,5 månads tid av vår kampanj över olika sociala plattformar. Inte alla hade behov av att söka stöd hos oss, i alla fall inte just nu. Men för de nittontusen personer som klickat på våra annonser, gör det nog skillnad att veta att vi finns.
Det är för er vi fortsätter, in i 2025 och framåt, att hålla våra tre stödlinjer öppna – SOS-linjen för alla, Regnbågslinjen för HBTQIA+personer och Närvandrarchatten för unga mellan 12-25 år.
Fler samtal besvarades under 2024 jämfört med 2023. I SOS-linjen telefon ökade vi med 14% till 18 139 besvarade, i Regnbågslinjen telefon med hela 93% till 833.
Vi finns här.
/ Kampanj kurerad av vår Art Director Rebecca Bideberg och verksamhetschef Bo Erlandsson.
Med ett särskilt riktat tack till Tomas Petterson, och Agneta Tjust som bidragit till skapandet.
Stiftelsen Kyrkans SOS är en fristående ideell organisation som står nära Svenska kyrkan. Arbetet drivs i enlighet med Svenska kyrkans tro och är förankrat i kyrkans diakonala uppdrag.