Internationell konferens för samtalsjourer

3 nov 2023

Den 18-22 oktober var Kyrkans SOS på konferens i Italien med IFOTES – International Federation of Telephone Emergency Services. 900 personer från 17 länder samlades för ny kunskap, inspiration och relationsbyggande.

– Vi fick möjlighet att dela erfarenheter med våra fina kollegor på Kirkens SOS i Norge. Vi har också arbetat vidare med vårt gemensamma projekt, Girku SOS, som är en nystartad stödlinje för samisktalande, säger verksamhetschef Bo Erlandsson.

IFOTES har funnits sedan 1967, och samlar regelbundet sina medlemsorganisationer för erfarenhetsutbyte. I år var fokus att utveckla lyssnandet i en förändrad värld.

– Ett fantastiskt arrangemang och en väldigt värdefull möjlighet att få lyssna till de främsta på området, och knyta kontakter med andra som jobbar som vi, säger Bo Erlandsson.