Flera möten med fokus på barn och unga

16 sep 2023

Frihamnsdagarna är en årligt återkommande demokratisk mötesplats för allmänheten. I år ägde evenemanget rum på Bananpiren i Göteborg den 31 augusti – 2 september.

I scensamtalet ”Vem bryr sig? Ett samtal om ungas existentiella hälsa” tillsammans med Svenska kyrkan berättade vi om arbetet med Nätvandrarchatten och Regnbågslinjen och vårt arbete med att möta barn och unga och deras frågor. Linda Andersson, ansvarig för Kyrkans nätvandrare, var på plats under fredagen.

Fortbildingsdagar för församlingspedagoger i Luleå stift
28-29 augusti samlades pedagoger i Luleå stift för föreläsningar, gruppsamtal och delande om det pedagogiska arbetet bland barn, unga och unga vuxna i församlingen. Linda Andersson från Kyrkans SOS fanns med och berättade om Kyrkans nätvandrare och Nätvandrarchatten.

– På Frihamnsdagarna fick vi möjlighet att svara på frågor från allmänheten, det är viktigt att ständigt påminna om Barnkonventionen, och vikten av att prata med, och lyssna på, barn och ungdomar. Det var även väldigt bra att få träffa andra i kyrkan, både på Frihamnsdagarna och på fortbildningsdagen, och berätta om nätvandrarchatten och våra volontärmöjligheter, säger Linda Andersson.