Kyrkans SOS fyller 50 år 2021

4 aug 2021

Det firades bland annat med ett jubileumsprogram i Göteborgs domkyrka 28 augusti kl 15.00-17.00. Eftermiddagen blev en blandning av musik & samtal, glädje & allvar, tro & hopp – här kan du ta del av den i efterhand.

TILLSAMMANS BLIR VI MINDRE ENSAMMA

Var sjätte person i Sverige uppger att de saknar en nära vän. Forskning visar att ofrivillig ensamhet faktiskt är lika farligt som rökning. Genom arbetet med samtalsjouren och Kyrkans nätvandrare vet vi att samtalet och det medmänskliga mötet ger hopp, livsmod och möjlighet till förändring för en person som är i kris. Det har varit vårt fokus sedan 1971.

Kyrkans SOS fyller 50 år i år och uppmärksammar det med ett jubileumsprogram i Göteborgs domkyrka 28 augusti. Programmet leds av skådespelaren, komikern och författaren Klara Zimmergren.

Akt 1 innehåller en mix av samtal, musik och korta hälsningar från olika gäster.

Akt 2 är en konsert med rapparen Vic Vem.

Vad gör ensamhet med oss människor? Blir det på något särskilt sätt för unga? Hur hjälper vi varandra?

Bland de medverkande finns psykiatern och forskaren Ullakarin Nyberg, instagrammaren Sissela Bremmers med kontot Nu snackar vi, Bo Erlandsson, psykoterapeut och verksamhetschef för Kyrkans SOS samt rapparen Vic Vem. Med professionella och personliga infallsvinklar delar de med sig av kunskaper och erfarenheter om behovet av att synliggöra psykisk ohälsa och att dela det svåra i livet.

Varför ska jag engagera mig som volontär?
På vilket sätt kan jag som anställd och vi som församling finnas med i detta? Vad är poängen för kyrkan?

Domprost Stefan Hiller pratar med en Kyrkans SOS-volontär och en Kyrkans nätvandrare om att finnas till för andra, att vara en trygg vuxen på nätet för de ungas skull, att samverka för ett inkluderande samhälle, och att en kyrka som inte syns kan vara minst lika viktig som en som gör det.