Kyrkans nätvandrare del av Telias nya gamingsatsning

7 dec 2022

När Nordens första gaming-anpassade hotellrum lanseras av Telia och Nordic Choice Hotels finns Kyrkans nätvandrare med i det digitala utbudet.

Henrik Blomberg ansvarar för Telias nya satsning Telia Gaming Center, en tjänst som till att börja med kommer att finnas i hotellrum, men även skolor och fritidsgårdar finns med som möjliga samarbetspartners.

­– Sex av tio svenskar spelar varje år och över en miljon svenskar spelar regelbundet, antingen som sport, hobby eller underhållning, berättar Henrik Blomberg.

Telias tjänst handlar om att leverera allt från datorer och nätverk till det utbud av spel och andra tjänster som gästen kan välja bland på sitt hotellrum.

– Vi presenterar en lista över de mest populära spelen, och kunden, i det här fallet hotellkedjan, bestämmer vad de vill ha med. Där är vi glada att även kunna erbjuda Kyrkans Nätvandrare som en del av utbudet, säger Henrik Blomberg.

Sedan november finns Telia Gaming Center i hotellrum på Quality Hotel Globe i Stockholm och Quality Hotel Match i Jönköping, och fler av kedjans hotell står på tur.

Gränssnittet på speldatorn påminner mer om enkla mobilappar än om en traditionell dator med en massa menyer att hålla reda på, och det är en del av grundtänket.

Allt ska bara funka, säger Henrik Blomberg, som berättar att målgruppen är bred och innefattar allt från affärsresenärer som vill ha ett alternativ till TV-avkoppling, till barnfamiljer och professionella e-sportare.

Att Telia Gaming Center ska vara tillgängligt för alla är viktigt för Henrik Blomberg, som berättar om anpassningar för funktionsvariationer, och att man vill arbeta för att stärka den psykiska hälsan hos unga. Ett sätt är att göra det möjligt att kontakta Kyrkans nätvandrare genom Telia Gaming Center.

– Vi vet ju att folk är taskiga på nätet och skriver kränkande saker. För oss är Kyrkans nätvandrare ett perfekt komplement till spelutbudet, för att kunna ha en vuxennärvaro i spelvärlden. Alla ska kunna känna sig välkomna, säger Henrik Blomberg.